Nye tal viser at godt halvdelen af danske online-shoppere inden for de seneste 3 måneder har handlet med en udenlandsk webshop. Dette er det højeste tal nogensinde. Sådan lyder resultatet fra den årlige rapport om dansk e-handel udgivet af DIBS.
Black Friday er netop overstået, og julehandlen står for alvor til at banke på døren. Dette betyder at alle butikker, fysiske såvel som webshops, kommer til at få ekstra travlt.
Men den lukrative julehandel er ikke udelukkende en god forretning for de danske butikker, det kommer også flere udenlandske webshops.
Den årlige rapport om dansk e-handel, der hvert år udgives af DIBS, viser at 49% af danskerne der handler online, i løbet af de seneste 3 måneder har handlet i en webbutik, der er udenlandsk.
Udenlandske sider tilpasses danskerne
Grunden til udviklingen skal findes flere steder, siger Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS.
En af årsagerne til, at de udenlandske webshops er blevet så populære, er blandt andet, at de er blevet rigtig gode til at levere siderne på et korrekt dansk, så mange af os slet ikke lægger mærke til, at vi handler i en udenlandsk webshop -Udtaler Henriette Høyer til JP
Det gør det naturligvis sværere for de danske webbutikker at konkurrere på pris og udvalg, når vi kan sidde derhjemme og sammenligne produkter og priser fra hele verden. Og netop sidstnævnte, altså prisen, er noget danske onlineforbrugere går rigtig meget op i, og derfor er den danske e-handel udfordret -Supplerer Henriette Høyer
Kunderne springer fra ved “kassen”
Thomas Haurum, der er direktør for virksomheden WeMarket, peger også på en anden ting, der går imod mange danske webshops.
Vi kan se på trafikken, at mange springer fra den digitale indkøbskurv, lige inden de trykker på ”køb”. Det skyldes, at prisen inkl. levering bliver for høj, og fordi forbrugerne først får den samlede pris oplyst, når de er ved kassen.
Det opfatter de som en dårlig oplevelse, og derfor forsvinder de og går til en konkurrent – måske en udenlandsk webbutik.
Derfor gør vi meget ud af at fortælle vores kunder, at man ikke skal gemme leveringsomkostningerne væk, men i stedet sørge for at informere kunden om dem tidligt i processen. Så spiller man med åbne kort og undgår skuffede forbrugere -Udtaler Thomas Haurum