Nutimo i Esbjerg bryder med en tendens i online marketing-branchen. En tendens, der vedrører, at bureauer tilbyder ydelser inden for alt fra Social Selling, Google Ads til SEO og videoannoncering. Sådan er det ikke hos Nutimo. Her kan man købe én ydelse, nemlig SEO, og du kan læse om motivationen for Nutimos koncentrerede fokus i denne artikel.
Der sker spændende ting og sager for SEO-bureauet Nutimo disse tider. For nyligt ansatte virksomheden tre nye medarbejdere, og samtidigt rykkede virksomheden ind i nye lokaler.
Selvom der er kommet en masse nye kompetencer i huset, er det ikke planen, at Nutimo skal til at udvide ydelsesporteføljen og tilbyde andet end SEO. Det er nemlig et ganske bevidst valg udelukkende at have dette ene fokus.
"Selvom antallet af medarbejdere er vokset anseeligt de seneste måneder, giver det stadig ikke mening at gå andre veje end SEO. SEO er i dag så komplekst, at hvis man vil være ekstremt dygtig til det, er det nødvendigt med et skærpet fokus og flere medarbejdere, der udelukkende fokuserer på dette felt. For at være dygtig og ekspert i SEO er man nødt til både at være knivskarp på kodning, PR, content marketing, tekstforfatning, konverteringsoptimering og meget andet," siger Simon Elkjær, direktør og indehaver af Nutimo.
Med det skærpede fokus differenterer Nutimo sig fra full service-bureauerne, der findes en del af i online marketing-branchen.
"Jeg kan ikke lade være med at være en smule kritisk omkring kvaliteten af det arbejde, som nogle full service-bureauer må levere. Flere og flere områder inden for online marketing bliver nemlig så besværlige og komplicerede, at det kræver kompetencer, som man sjældent finder hos blot én mand, og tilfældet er bare ofte, at full service-bureauerne har stort set lige så mange fokusområder, som de har ansatte. Nogle gange har de flere fokusområder end ansatte. Det er ikke atypisk, at jeg ser ansatte, der arbejder med flere kanaler, for eksempel både Facebook og SEO. Det, mener jeg, er problematisk," udtaler Simon Elkjær.
Nutimo er blot et af flere bureauer, der har valgt at specialisere sig inden for blot et område. Savvy Revenue, GeniAds, Ackermann og PL & Partners er eksempler på andre bureaer med udelukkende et fokusområde.
Mads Paaskesen, CEO hos PL & Partners, har en klar holdning til, hvorfor specialistbureauer vinder frem:
"Grunden til, at jeg tror på specialistbureauer, er, at vi kun har én ting at “sælge” til vores kunde; vi skal have kanalen til at virke, ellers mister vi kunden, da vi ikke bare kan hive et andet produkt op af rygsækken og holde kunden i huset på den måde," siger han.
Mads Paaskesen mener, at det pres, som bureauer, der udelukkende satser på en kanal, er under, tvinger dem til at være ekstremt kreative inden for deres felt, når de møder udfordringer.
"Det skaber et mindset, som gennemsyrer bureauet, hvor vi tvinges til at tænke ud af boksen og afsøge alle muligheder for at komme i mål frem for hurtigt at konkludere, at “kanalen ikke virker”, og så hoppe videre til det næste."
"Det giver os en edge og gør, at vi fortsætter med vores kanal, hvor andre bureauer stopper. Og når man arbejder med paid social, som vi gør, så er det forretningskritisk for stort set alle digitale forretninger at lykkes med den kanal," fortsætter Mads Paaskesen.