Dansk prissammenligningsside vil tage kampen op med de store

Udgivet d. 19.12.2018
Dansk prissammenligningsside vil tage kampen op med de store

Compware vil jagte lykken i et umuligt marked. Det er kun lykkedes et par prissammenligningshjemmesider at starte succesfuldt op i Danmark de sidste 15 år. Dels fordi markedet er tungt besat af en markedsleder, og dels fordi google har introduceret google shopping. – og Amazon også er en trussel.

Det er ikke en nem opgave at starte en prissammenligningsside eller markedsplads, det kræver kunder i den ene ende, og samarbejdspartnere i den anden. Man ender hurtigt med det famøse ”hønen og ægget ”-dilemma. 

Det bliver svært at lokke kunder til hvis du ikke har noget at vise dem, og det er svært at lokke samarbejdspartnere til, hvis du ikke har nogle kunder. Nogle af de mest succesfulde markedspladser Airbnb og Uber, brugte 3-4 år på at få en god forretning, der var klar til skalering.

”Vi vidste godt det ville være svært, da vi startede projektet. Vi mener vi har en god chance, fordi vi har de rigtige kompetencer på teamet, og fordi vi har taget et nice marked, så vi kun sammenligner priser på hardware og computere. Grunden til det er at det er vores passion, og vi ville ikke synes det var fedt at sammenligne priser på andre ting. Hvis man skulle tage de økonomiske briller på, har vi helt sikkert valgt den værste branche, der er flere penge i at sammenligne andet f.eks. abonnenter.” Udtaler Eric Frederiksen, direktør hos compware.dk

Hardwarebranchen er kendt for meget lav avance på produkter, fordi prisen er en af de eneste parametre som der kan ændres på. Ofte vil avancen ligge på mellem 10-20%, hvilket skal betale overhead og markedsføring.

Det er ikke kun hønen og ægget problemstillingen og branchen, der gør det svært at starte en markedsplads op. Google er stigende grad blevet involveret i sammenligning, som man ser både på flybilletter, hoteller og produkter. Udover det venter Amazon også lige om hjørnet. Amazon har lige nu en markedsandel på 28.7 ifølge EY-parthenon’s ”Digital Shopping Index”. Andre kilder peger på at de har omkring 16% af hardwaremarkedet i Tyskland.

”Jo stærkere brands der kommer i et marked, jo svære er det at sammenligne priser. Udfordringen er at mange folk starter deres købsrejse ved store brands, ved at gå direkte ind på deres hjemmeside”

Læs mere på compware.dk

OBS! Hovedparten af indholdet er kommercielt skabt, med henblik på at reklamere for de virksomheder der omtales. Læs mere her.
Har du en historie? Så kontakt os via info (a) lokalblad.dk med din pressehistorie.
Annonce

Læs også