LeadScoring giver svaret på, hvordan dine potentielle kunder er klar til at investere. Det sker ved, at at LeadScoring følger dine kunders rejse fra uidentificeret besøgende til navngiven person.
Inden for visse genrer er salgs- og beslutningsprocessen lang hos kunderne. Det være sig blandt andet inden for områder, hvor produkterne er dyre, for eksempel i forbindelse med bilsalg og -køb.
Sælger din virksomhed derimod blyanter, vil de fleste kunders beslutningsproces være ultra kort. Det er naturligvis to yderpunkter, men ikke desto mindre virkelighed for danske eMailPlatform, der har kunder fra alle brancher i alverdens lande.
“Vi har arbejdet hårdt for at udvikle en LeadScoring-funktionalitet, der nemt kan tilpasses alle brancher, hvor leadværdien kan justeres, fra point der bliver tildelt fra klik i nyhedsbrev og SMS, til visning af produktlister, produkter og steps i købsflowet. Alle point kan individuelt justeres og flere flow kan opsættes”, fortæller grundlægger af eMailPlatform, Kim Østergaard.
Marketing-kampagner, som rammer rigtigt, og som er målrettet den enkelte modtager, performer mindst 10 gange bedre end en-til-mange udsendelser. Dette dokumenteres af talrige amerikanske og europæiske undersøgelser.
Overvej lige, hvis du kunne følge en kunde fra, før de bliver kunder. Ja faktisk fra før de overhovedet tilkendegiver, hvem de er, på tværs af samtlige enheder og med mulighed for at kommunikere målrettet til dem. Ville det ikke være dejligt?
Det er lige netop den mulighed, du får med danske eMailPlatform, og de stiller servicen til rådighed for deres kunder uden ekstra omkostninger.
“Vi har lavet tracking-funktionen sådan, at den virker på tværs af alle CMS-løsninger og webshopsystemer. Faktisk lærer vores tracking, hvordan f.eks. kundens webshop lægger en vare i kurven, fjerner den igen og lignende handlinger”, fortæller Erik Madsen der er produktansvarlig hos virksomheden, som er beliggende i Vejen.
Under opsætningen af tracking kan eMailPlatform optage f.eks. “Læg i kurv”-handlingen og opsamle alle de informationer, som normalt kun kommunikeres internt i webshoppen.
Mange webshop-ejere laver en slags “usynlig profil” på personen, der køber, ved at sende oplysninger om varen med klikket, der tilføjer den til indkøbskurven.
Man kan, ifølge produktudviklerne, tracke alle brugernes i handlinger via eMailPlatform. Det er nemlig muligt at sætte meget forskelligeartede tracking-events op.
Et event kan f.eks. være eksemplet fra tidligere, hvor en webshop ønsker at profilere deres varer ved “Læg i kurv”-handlingen.
“En online virksomhed, der sælger børnetøj, kan øge deres viden gennem profilering ved at sende varens køn og alder med i købshandlingen”, fortæller Kim Østergaard.
På den måde kan informationen direkte anvendes til segmentering, øget målretning, helt uden kunderne er blevet spurgt om deres præferencer.
Hvis man skal have så meget ud af den opsamlede viden via tracking og LeadScoring, kunne automatiske flows, en del af begrebet Marketing Automation, være et godt sted at starte.
Tabt indkøbskurv er et af de mest kendte flows, der baserer sig på handlinger fra en webshop.
“Rigtig mange online shoppere, forlader deres indkøbskurv. Måske fortryder de, måske har de ikke et betalingsmiddel ved hånden, måske bliver de forstyrret af børn ... eller noget helt andet. Men faktum er en tabt handel for online shoppen,” fortæller Kim Østergaard.
Med “tabt indkøbskurv”-funktionen opsamles produkterne, der efterlades i indkøbskurven, og ved hjælp af ganske få klik kan eMailPlatform sende shopperen en opfølgende e-mail automatisk i et forsøg på at generobre en tabt eller delvist tabt kunde.
Den opfølgende mail kan sendes i flere forskellige situationer; den kan nemlig både sendes, hvis en indkøbskurv efterlades fuldstændig tom, og i situationer, hvor købet delvist gennemføres.
Et andet flow kunne være opfølgning på en bestemt LeadScore, måske opsamlet gennem mange måneder, hvor kunden har besøgt virksomhedens hjemmeside, foretaget et eller flere køb, forladt en række indkøbskurve og meget andet.
Alle handlingerne vil akkumulere en LeadScore, der fortæller om den besøgendes aktivitet.
“Det der gør forskellen for de fleste virksomheder, er en korrekt opsætning af deres marketing automation platform. Mange gange er det en korrekt datamodel, kombineret med de rigtige flows i en optimal komposition, der gør forskellen på succes og middelmådighed”, afslutter Kim Østergaard fra eMailPlatform.
Naturligvis skal selve platformen have funktionerne til rådighed, men eksekveringen udgør over halvdelen af kimen til succes.