Den vestjyske webshop iBob er for nyligt blevet opkøbt af den konkurrerende koncern Redoffice Scan Office. Nu ønsker de nye ejere at skubbe virksomheden i en ny retning, der blandt andet indebærer større tryghed og øget fokus på medarbejdernes trivsel.
Da iBob i slutningen af 2017 gik i betalingsstandsning, var det en virksomhed med et blakket ry, der måtte dreje nøglen om. Et par turbulente år, der blandt andet havde budt på store omvæltninger og udskiftning i medarbejderstaben, havde tvunget virksomheden i knæ.
En af de ting, der var med til, at virksomheden mistede tilliden fra sin bank var, at de havde valgt at flytte virksomheden til Flensborg. Dette betød udover en fysisk flytning også, at en meget stor del af medarbejderstaben måtte udskiftes.
Kort tid efter ombesluttede ledelsen sig, og valgte at flytte virksomheden tilbage til Esbjerg, hvor den stadig ligger. Hele flytte-affæren endte med at koste iBob cirka fire millioner kroner. Samtidig kostede det også en lang række medarbejdere deres arbejde.
Dette, sammen med en række uheldige oplevelser fra samarbejdspartneres side, har gjort, at iBob imod hen imod konkursen havde fået sig et halvkedeligt rygte i hjembyen Esbjerg.
Redoffice Scan Office-koncernen har i forbindelse med opkøbet samtidig besluttet, at der skal laves en såkaldt turnaround for iBob. Til dette formål har man ansat Martin Maglebjerg, der skal stå i spidsen for at gøre iBob til en stabil og profitabel virksomhed.
Stabilitet og fokus på medarbejderne bliver ifølge Martin Maglebjerg en central del af virksomhedens værdisæt i fremtiden. Om dette udtaler han følgende:
“iBob har jo som bekendt en lidt broget fortid, og vi er godt klar over, at det kræver en indsats at opbygge et godt rygte igen. Dog er jeg meget fortrøstningsfuld ved dette, da vi for fremtiden vil have stor vægt på at skabe en stabil forretning, der er til gavn for alle vores interessenter. Vi kommer til at have stor fokus på professionalisme og god kundeservice, hvilket i høj grad kommer til at kræve gode, dygtige og tilfredse medarbejdere, og vi vil naturligvis tilbyde en arbejdsplads, der kan tiltrække og fastholde sådanne kapaciteter,” udtaler Martin Maglebjerg.
Martin forsikrer samtidig om, at situationer som flytningen af virksomheden, skarpt efterfulgt af en tilbageflytning, ikke vil være aktuelle på nogen måder i fremtiden. Alt fokus kommer ifølge den nye E-Commerce Manager til at ligge på genopbygningen af både virksomheden og dets ry. De vil i fremtiden fokusere på deres kernekompetence indenfor salg af blandt andet kontorartikler og printerpatroner.